Proteiner och fibrer!

Proteiner är viktiga för din kropp när du till exempel vill bygga muskler och gå ner i vikt. Proteinbrist kan också leda till ödem. Ödem är när kroppen samlar på sig vatten och man får vätskesvullnader som kan göra mkt ont.
Nedan ser du hur många gram protein per 100 gram som följande livsmedel har:

Ägg (helt) 12,6
Äggula 16,4
Äggvita 10,1
Lövbiff 22,0
Kalkonkött 22,0
Kycklingfilé 21,5
Lax 18,4
Makrill i tom 13,9
Tonfisk i H2O 24,5
Havregryn 13,3
All-Bran 11,0
Fullkornspasta 11,0
Linser 24,0
Bönor 22,0
Kikärtor 20,5

Fibrer är också viktiga för din kropp och för att hålla igång mage och tarmsystem!

Tecken på fiberbrist:

Trög mage, frekventa toalettbesök eller en mage som rör sig ojämnt, är svullen, gör ont eller är allmänt konstig.

Fibrer ökar mättnadskänslan!

·                       Rågkli

·                       Linser

·                       Kikärter

·                       Fikon

·                       Solrosfrön

·                       Bönor

·                       Råris

·                       Linfrö

·                       Sesamfrö

·                       Alfalfafrön


  • Vetekli
  • Kakaopulver
  • Havrekli
  • Morot
  • Kokos
  • Bönor: bruna och vita
  • rågknäckebröd
  • Vetegroddar
  • Ärtor
  • Bär
  • Brysselkål
  • Palsternacka
  • Svartrot
  • Blomkål
  • Broccoli
  • Rotselleri
  • Morot
  • Vitkål
  • Rödbeta
  • Kålrot


Kommentarer
Postat av: e

kyckling/kalkon är jättebra mat, kalorisnålt men rikt på protein :)



Sv: tack fina du. <3

2012-01-19 @ 21:47:05
URL: http://truthbetoold.blogg.se/
Postat av: EF

Sv: Ja att spy är ju en enkel bot på synden eller vad man ska säga och med det kan man ju tillåta sig att hetsa mer eftersom man vet att det bara är att spy upp det efter :/

Men jag hatar verkligen att spy och har använt det som hot också, liksom "om du hetsar så vet du att du måste spy upp det också"



Jobbigt att inte ha shape up!!



Alltså läste igenom min förra kommentar och inser nu att det blev lite fel formulerat.

Jag räkna egentligen fortfarande kalorier.

Jag har alltid kört på abc-style med olika kaloriintag varje jag så jag kan äta mindre utan att hamna i svält läge. Brukar räkna med att ha minst 200 kcal skillnad uppåt eller neråt mellan dagarna.

Och innan körde jag ju med det men sa bara att den dagen blir det 500, den 700 och den 400 och sen 600 osv sen fick jag äta och så och försöka hamna på det och det stressade mig jätte mycket för jag visste ju inte vad jag skulle komma att äta härnäst utan bara att jag var tvungen att hamna på 500 exempelvis.



Men nu har jag börjat att alltid skriva upp vad jag ska äta alla dagar i en vecka så jag har ett schema att följa, hjälper mig mycket, och sen räknar jag ut hur mycket det är varje dag och lägger till/tar bort för att få minst 200 kcals skillnad och sen är det bara att följa schemat så slipper jag sitta i nutid och ständigt räkna och räkna och tänka att fan men den middagen kan jag ju inte äta nu för det går över planerade målet osv. och så slipper ja sitta och oroa mig över vad jag ska äta härnäst. Sen tar det oftast tid att räkna ihop allt också och oftast har man inte så mycket tid när det verkligen gäller. Men gör man allt i lugn och ro i förväg går det bättre!



Läste bara om allt och insåg att jag egentligen fortfarande räknar kalorier men gör det nu i förväg så jag inte behöver sitta HELA tiden och bara tänka på kalorier utan kan fokusera på annat.



Det jag gjort annorlunda är att jag förbereder maten i förväg som sagt. Men sen kanske jag slutar att räkna kalorierna och bara skriver upp maten så det ser rimligt ut och sen följer det tills jag har så pass kontroll att jag inte behöver planera innan utan kan hålla mig till lite ändå.

Ett steg i taget och så får jags e var jag hamnar.



Ah förstår att du får skuldkänslor och känner dig taskig mot din kille men samtidigt bättre för dig så du slipper ångesten du skulle fått annars om du ätit det senare.



Förlåt att allt blev så långt men allt blev så rörigt och svårt att förklara.

Kram!

2012-01-19 @ 21:51:54
URL: http://enticingfragility.bloggo.nu
Postat av: Lyckan

Lite kuriosa är att man kan få proteinbrist genom kolhydrat/fettbrist, även om man äter mycket protein. (eftersom proteinet man äter då måste användas som bränsle istället för "byggstenar" i kroppen).



Tack för din pepp, den gjorde mig glad!

2012-01-20 @ 14:09:01
URL: http://lyckanforhundarsomoss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0